Menu
piątek, 18 marca 2016

Dieta dla pięknych włosów. Wiosenne wzmacnianie.

Temat chyba dość 'na czasie' zbliżamy się ku wiośnie, wiele kobiet skarży się na problem nadmiernego wypadania włosów. Oczywiście - akurat teraz gdy wszystko kwitnie i chcemy aby również nasza fryzura - kwitła.
Swego czasu, sama borykałam się z tym problemem, testowałam różne chemiczne specyfiki, wcierki, szampony, maski, mgiełki, sera...
O ironio! Stan moich włosów znacznie poprawił się dopiero wówczas gdy - postanowiłam schudnąć. (kolejny mit - nie będę się odchudzać bo włosy mi zmatowieją i wypadną!)
...i najzwyczajniej w świecie zainteresowałam się właściwym bilansowaniem diety.

Co jest istotne aby nasza czuprynka olśniewała?



Witamina C
-Bierze udział w obronie antyoksydacyjnej organizmu przed peroksydacją kwasów nukleinowych, białek, tłuszczów, węglowodanów poprzez inaktywację wolnych rodników.
-Niezbędna do syntezy kolagenu - wspiera mieszki włosowe oraz utrzymuje naczynia krwionośne w dobrym stanie.
-Bierze udział w procesie wchłaniania Żelaza.

Witamina E
-Podobnie jak witamina C, pełni rolę przeciwutleniacza.
-Uczestniczy w stabilizacji błon komórkowych.
Źródła: tłuszcze tłoczone na zimno

Białko
-90% składnik włosa. Jego braki w diecie - skutkują wypadaniem. (Przypominam, że zabiegi typu prostowanie to niszczenie 3cio rzędowej strukury białkowej)

alfa i beta - karoteny
alfa - wspomaga wzrost zdrowych komórek i tkanek. Jego niedobór wiąże się z wypadaniem włosów.
beta - jest prekursorem witaminy A

Witaminy z gr B
B6 pirydoksyna
B2 ryboflawina
B9 kwas foliowy
B7 biotyna
B5 kwas pantotenowy
B3 niacyna

Niezbędne do zachowania zdrowych włosów, skóry i paznokci.

B5 i B7 - Zapobiegają zaburzeniom pigmentacji włosa (siwieniu) oraz spowalniają ich utratę
B6 - Pomaga w wytwarzaniu melaniny (barwnik syntetyzowany w organizmie), zapobiega wypadaniu, ułatwia wchłanianie Cynku.
B6, B9, B2 - pomocne w procesie wytwarzanie hemoglobiny, niezbędne do transportu czasteczek tlenu z płuc do tkanek (w tym włosów)

Krzem
-składnik włosów
-zapobiega łysieniu
-stymuluje włosy do wzrostu
Źródła: cebula, czosnek, zioła, ryby morskie, owoce morza, algi, wodorosty. (tak, Kozieradka jest świetnym źródłem - krzemu)

Miedź i Cynk - razem!
-dostateczne spożycie Miedzi może zapobiec wypadaniu włosów i przyczynić się do zwiększenia ich grubości. Miedz wzmacnia również kolor włosów i zapobiega siwieniu.
-Cynk natomiast odgrywa rolę w procesie produkcji nowych komórek.
Pomiędzy Cynkiem i Miedzią kluczowa jest równowaga.
Zbyt dużo Cynku zaburza wchłanianie Miedzi z kolei zbyt duże stężenie Miedzi jest toksyczne dla organizmu.
Źródło o idealnych proporcjach - Czarny sezam.

Siarka
'NATURALNY PIERWIASTEK PIĘKNA'
-posiada zdolność do wspomagania dobrej cyrkulacji krwi
-zmniejsza zapalenia skóry oraz promuje wzrost włosa
-uczestniczy w metaboliźmie witamin z grupy B
-Niedobory wiążą się z utratą, łamliwością oraz suchością włosów (i paznokci)
Źródła: mięso, podroby, jaja, mleko

Żelazo
-transporter. Jego rola jest również związana z procesami oddychania tkankowego ( kompleksy Żelazo - Siarka)
Źródła:produkty zbożowe, mięso, ryby, pokrzywa, młody jęczmień, nasiona chia





Źródła:
-Foodforum nr 3(9)/2015
-bibsy.pl
-zpieprzykiembliskowarg.blox.pl
-'Dietoterapia' PZWL

11 komentarzy:

  1. Mam nadzieję, że moje nadmierne wypadanie włosów jest spowodowane przesileniem,ale na wszelki wypadek zrobię badania dot. hormonów tarczycy..
    Ciekawy temat!

    OdpowiedzUsuń
  2. Coś dla mnie! Ja też się ostatnimi czasu skarżę na nadmierne wypadanie włosów, niestety. Biorę sobie wskazówki do serca i już myślę nad modyfikacjami w swoim menu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Męczę się z włosami od dłuższego czasu ze względu na choroby tarczycy i nietolerancje pokarmowe, ale nie poddam się. Mam nadzieję, że za kilka miesięcy dzięki odpowiedniej diecie przestanę straszyć :D A swoją drogą dzisiaj dzięki Tobie miałam moje drugie starcie z wątróbką :D Pozdrawiam, M.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pati jak zwykle ciekawy dla mnie temat! Od zawsze borykam się ze średnim stanem włosów, pomimo, że dbam o nie znacznie bardziej, aniżeli moja siotra, która ma piękną i gęstą czuprynę ;) Tak czy siak, chciałam dodać, że mnie bardzo (ale to bardzo bardzo) pomogły (i nadal pomagają) masaże głowy. Staram sie wykonywać taki 5 minuutowy masaż przed myciem włosów min. raz w tygodniu, a wiadomo najlepiej częściej. Włosy świetnie się wzmacniają i szybciej rosną - dla tych, którzy żałują swojej ostatniej wizyty u fryzjera ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o fakt, są kobiety które w ogóle nie dbają o włosy i maja przepiękne! I są takie jak np ja swego czasu - dbające 'do przesady' ... i jedyne co udało się osiągnać to włosy piękne - jak na ich możliwosci :D

      Usuń
    2. Pati, a czy czarny sezam to ten sam, co sezam niełuskany? Czy to coś innego?

      Usuń