czwartek, 4 sierpnia 2016

Dieta chroniąca przed nowotworami. Dieta antyoksydacyjna.

Nie lubię gdy się mówi o tym, czego się w żadnym wypadku nie oczekuje. Tak samo nie lubię zdjęć torturowanych psów których pełno przewija się w internecie. Nie lubię być bombardowana z każdej strony negatywnymi przesłaniami. Nie lubię nawet nazwy 'dieta antynowotworowa', 100x bardziej pasowałoby mi 'dieta antyoksydacyjna'. Ale mam świadomość, że nie każdy wie czym jest potencjał antyoksydacyjny.

Cytując Matkę Teresę.
'Nie wstąpię do ruchu antywojennego!Zaproście mnie do ruchu pokojowego!'

Rzeczowo podchodząc do tematu. 30-40% zachorowań na nowotwory można uniknąć prowadząc odpowiedni tryb życia - odżywiając się w odpowiedni sposób, utrzymując aktywność fizyczną na odpowiednim poziomie, zachowując równowagę psychologiczną, nie paląc papierosów oraz nie wystawiając się na zbyt duże promieniowanie słoneczne.

Co przyczynia się do powstawania nowotworów?

  1. Reaktywne formy tlenu które mogą powstawać podczas procesów typu: wędzenie i smażenie czy też w organizmie, będąc wynikiem metabolizmu komórkowego lub działania czynników zewnętrznych.
  2. Wchodzą one w reakcje z makrocząsteczkami komórek (uszadzają kwasy nukleinowe, białka, lipidy).
  3. Powodując tym samym uszkodzenia DNA, mutacje punktowe, aberracje chromosomowe.
  4. W efekcie dochodzi do niekontrolowanego namnażania się komórek i powstaje GUZ.
W warunkach gdy zachowana jest homeostaza ustroju - wolne rodniki nie są problemem.

Ochronnie przeciwko Reaktywnym formom tlenu - może działać pokarm. Może też przyczyniać się do narażenia komórek na czynniki powodujące nowotwory.
Główne czynniki rakotwórcze występujące w żywności to:
  1. Mykotoksyny. Aspergillus, Penicillum, Fusarium. Często zanieczyszczają ziarna, np. zbóż.
  2. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne. Nie tylko wędzonki ale także warzywa hodowane blisko drogi.
  3. Nitrozoaminy. Konserwanty, nie tylko w żywności ale też w kosmetykach.
Żywność która działa antyoksydacyjnie?
  1. Warzywa i owoce. Bogate w witaminy A,C,E (kto jadł lody o tym smaku?!).
  2. Naturalne Substancje Nieodżywcze które to wpływają na utrzymanie homeostazy organizmu.
  3. Kwasy organiczne. Zawdzięczamy im kwaśny smak owoców.
  4. Wapń, Selen.
  5. Chlorofiliny obecne w glonach. 
  6. Glutation.
  7. Indole takie jak kurkuma.






Żródło:
-Agnieszka Troszyńska, Joann Honke, Halina Kozłowska 'Natural non-nutrients of plant origin as the components of functional food' 
-Foodforum 2(12)/2016
-Foodforum 3(9)/2015


4 komentarze:

  1. Czyli trzeba jeść kwaśne owoce, na na to zarzucić wapno, nigdy nie jeść smażonych potraw i wszystko przyprawiać kurkumą! :D

    PS. Znowu ta ładna Pani na zdjęciu :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Pati, świetny artykuł, a w zasadzie potraktowałam to jako... wstęp do jeszcze ciekawszego wpisu! KOniecznie rozwiń temat, bo jest bardzo interesujący i (niestety) na czasie... Z chęcią poczytam więcej na temat diety antyoksydacyjnej.
    PS Piękne ciało!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też uważam, żeniestety ale temat przewinie się jeszcze sporo razy...
      Ps. dziękuję, to również wstęp! :D :P

      Usuń